Clinic med Jessica Johansson, Game on Puppy
Lördag 26 oktober 2019
kl 9:00-16:00
Lokal: Ale Hundträningshall, Surte (Hamnvägen 4)

Heldag med uthållighet och bubblan
Den här dagen kommer att ha fokus på uthållighet- och störningsträning.
På tävling behöver hunden kunna gå länge utan att få någon belöning. Den behöver dessutom kunna fokusera på dig och sina uppgifter, alltså gå in i bubblan med dig där ingenting kan störa er.

När vi tävlar handlar det inte bara om att lära hunden detaljer och moment, det handlar också om att hunden ska orka vänta på sin belöning och att det som är inlärt ska hålla i en kedja (dvs flera beteenden på rad utan belöning) om vi börjar lägga in den här delen i träningen kommer vi få en hund som håller genom hela tävlingen.
Ett vanligt scenario är att hunden belönas ofta på träning, vi börjar tävla och i början får vi bra resultat men efter hand börjar hunden känna igen tävlingssituationen och lär sig därmed att här kommer inga belöningar, tävlingsresultaten sjunker då hunden successivt tappar motivationen.
Genom att göra uthållighetsträningen lika självklar som detalj- och momentträningen får vi istället en hund som alltid har hög motivation på tävling oavsett om belöningen dröjer.
Fokus kommer också ligga på olika typer av störningar som gör bubblan starkare, inte bara hos hunden utan även för föraren.
Den här dagen ägnar vi åt kedjor och överträning som främjar uthållighet, gör bubblan stark och ökar momentsäkerheten. På tävling är det de som har helheten och momentsäkerheten som ligger i topp.

Jessica Johansson älskar att träna, tävla och coacha andra hundägare till framgång oavsett om det gäller tävling, vardagslydnad eller problemlösning. Hennes filosofi är att hundträning ska vara rolig och lekfull. Följ henne gärna på Facebook, youtube och instagram: Game on puppy där hon delar med sig av filmer tips och råd.

De aktiva platserna, 8 ekipage, erbjuds i första hans klubbens aktiva instruktörer, i andra hand tävlande för Ale BK. Kostnaden är 800 kr.

PLATSERNA FÖR AKTIVA DELTAGARE NU FULLBOKADE, ENBART PLATSER KVAR FÖR PASSIVA DELTAGARE

Du kan även var passiv åhörare (utan hund), och kostnaden för det är för
medlem i Ale BK 150 kr och icke medlem 300 kr.

Kvällen innan, fredag 25 oktober, håller Jessica en föreläsning på samma tema, mer info och anmälan HÄR

Information om hur du betalar får du efter anmälan.

Anmälan görs enbart genom att fylla i formuläret nedan: