1 (2)

Om klubben

Foto: Anette Lindgren Foto: Anette Lindgren

Ale Brukshundklubb är en liten klubb med god stämning och hög kamratanda – alla är välkomna till oss, oavsett hundras, förkunskaper och intresse!

Klubben bildades 1982 och har ca 300 medlemmar.
Vi finns i Nödinge,
ca 25 km norr om Göteborg. Från Nödinge är det ca 4,5 km till klubben.

Vi anordnar kurser och tävlingar i lydnad, bruks och rallylydnad, dessutom anordnar vi interna aktiviteter för medlemmarna som träffar, föreläsningar, träningsgrupper, träningstävlingar och läger. Vi har även Monica Henriksson som är avtalsinstruktör hos oss som håller kurser i allmänlydnad och ger föreläsningar inom hundmötesproblematik samt gör beteendeutredningar.

Varje år anordnas normalt tre lydnadstävlingar varav två i alla klasser (Startklass-Klass 3) och en inomhus i Ale Surte Hundhall (Starklass).
Vi hoppas även kunna hålla en Brukstävling framöver igen.

Vi har en aktiv tävlingskommitté både för bruks & lydnad och rallylydnad. För tillfället ligger vi lite lågt med Agility då vi inte har någon egen instruktör men klubben deltar i en inofficiell Agilitycup varje år tillsammans med några andra klubbar i Västra distriktet.

Ale BK är inom just rallylydnad en känd klubb i regionen, faktiskt i hela Sverige! Vi fick äran att vara med och anordna det första  rallylydnads-SM:et i Vårgårda i september 2012 och även förtroendet från SBK Västra distriktet att ansvara för uppvisningen av rallylydnad under MyDog i januari 2013. Den 1 maj 2013 deltog klubben vid Hundens Dag i Kungälv med uppvisning av rally och
2015 fick vi än en gång den stora äran att få visa upp Rally på MyDog.

Våra tävlingar är populära och välbesökta.

I september 2014 arrangerade Ale BK en inofficiell utställning med runt 160 ekipage på Jennylunds idrottsplats i Bohus, och i augusti 2015 upprepades arrangemanget med ännu fler ekipage. I augusti 2017 arrangerades en valputställning på klubben. Alla utställningarna har varit mycket uppskattade, läs mer HÄR.

Det är på Ale BK som Görels hundskola ur Mia och Klara spelades in, titta på ett avsnitt och se om du känner igen dig!

Välkommen till klubben!

VÄGBESKRIVNING HÄR

Mål och verksamhetsplan

Vid årsmötet 24/2 2024 klubbas Ale Brukshundklubbs

HYRA AV KLUBBSTUGA och PLAN

Medlemmar, uppfödare, rasklubbar och liknande som vill hyra eller låna klubbstugan och/eller träningsplanerna ska först läsa klubbens regler för utlånig/uthyrning HÄR
OBS: För kommersiella arrangemang, begär offert
Klubbens ordförande fattar efter hörande med styrelsens au beslut om utlåning/uthyrning ska godkännas.

Hänsyn tas till övriga arrangemang och kurser vid det aktuella tillfället. Ordinarie klubbverksamhet äger ALLTID företräde. Efteråt ska klubblokal och appellplan vara återställd i befintligt skick så att ex. kurser kan hållas utan olägenheter.

OBS: som medlem i Ale BK kan du låna stuga/planer en gång per år gratis!